رویکرد فقهی-حقوقی به شرط تمکن زوجه از رابطه جنسی در تحقق احصان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه بزرگمهر قائنات

2 دانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد

3 مربی گروه فقه و حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30497/flj.2023.244747.1928

چکیده

در آموزه های شرعی برای زنا مجازاتهای مختلفی در نظر گرفته شده است که بنظر می رسد سنگین ترین آنها «رجم» باشد. البته اثبات رجم منوط به احراز وصف «احصان» است؛ بنابراین وجود چنین وصفی این ظرفیت را دارد که کیفر شخص بزهکار را از مجازات سبکتر(یکصد ضربه شلاق)، به مجازات شدیدتر(رجم) تبدیل کند. در این بین، در فقه امامیه برای احراز احصان شروطی ذکر شده است که یکی از مهمترین آنها، استغنای فرد از ارتکاب رابطه نامشروع به جهت تمکن از همسر خویش است. چالشی که در این زمینه وجود دارد این است که شماری از فقها، در احراز احصان زوج، تأکید کرده اند که وی بایستی به‌طور مستمر امکان کامجویی از همسر خویش را داشته باشد و با عدم چنین وصفی، احصان وی احراز نخواهد شد؛ لکن چنین حقی را برای زوجه نپذیرفته‌اند. این دیدگاه در ماده 226 ق.م.ا (مصوب 1392) نیز به رسمیت شناخته شده است. مقاله حاضر در پژوهشی توصیفی-تحلیلی، ضمن تحلیل آرای فقیهان، چنین دیدگاهی را مورد نقد و سنجش قرار داده است. رهاورد پژوهش حکایت از آن دارد که صرف حضور زوج، بدون اینکه همسر وی امکان کامجویی داشته باشد، در تحقق احصان کافی نبوده و در ناحیه زوجه نیز همانند زوج، امکان کامجویی مستمر شرط است؛ لذا نباید در این زمینه بین مرد و زن قائل به تفاوت گردید. بنابراین با توجه به این امر، ضروری می نماید رویکرد فوق الذکر قانونگذار نیز تغییر نموده و تساوی زوجین در حق مقاربت مستمر، به صراحت در ماده 226 ق.م.ا مورد تأکید قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jurisprudence and legal approach to the condition of the wife's possibility of having sex for obtaining Iḥṣan

نویسندگان [English]

  • ALI MOHAMADIAN 1
  • Batoul Salahshour 2
  • E B 3
1 Assistant Professor of the Department of Jurisprudence and Law at Bozormehr Qaenat University
2 Graduated with a PhD in Fiqh and Fundamentals of Islamic Law from Ferdowsi University of Mashhad
3 Instructor of Fiqh and Law Department, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In Shari'a teachings, various punishments have been considered for adultery, the most severe of which seems to be “stoning". Proof of stoning is contingent upon verification of “Iḥṣan"; Therefore, the existence of Iḥṣan can change the punishment of a criminal from a lesser punishment (a hundred lashes) to a more severe punishment (stoning). In Imamiyyah jurisprudence, there are some conditions for obtaining Iḥṣan, one of the most important of which is that a person does not need to commit an illegitimate relationship because he or she is able to have sexual intercourse with his or her spouse. The challenge that exists in this context is that a number of jurists have stated that in order to verify Iḥṣan for a man, he must have the continuous possibility of having sex with his wife, otherwise he is not subject to the punishment of stoning; but they have not accepted such a right for women. This view is also recognized in Article 226 of the Islamic Penal Code. The present study, in a descriptive-analytical research, while analyzing the opinions of jurists, has criticized and measured such a view. The results of the research indicate that the mere presence of the husband, without his wife having the possibility of sexual intercourse, is not enough for the wife's Iḥṣan, and about women, as about men, the possibility of continuous sexual intercourse with their spouse is a condition and there should be no difference between men and women in this area. Therefore, in view of this, it is essential that the above-mentioned approach of the legislator is also changed and that the equality of couples in the right to continuous sexual intercourse is explicitly emphasized in Article 226.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adultery
  • Iḥṣan
  • The possibility of having sex
  • stoning
  • Sexual rights