قلمرو اجرای تأدیب و تنبیه صغار از سوی والدین

نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری‌، گروه حقوق‌، واحد شهرکرد‌، دانشگاه آزاد اسلامی‌، شهرکرد‌، ایران

2 استادیار‌، گروه حقوق‌، واحد شهرکرد‌، دانشگاه آزاد اسلامی‌، شهرکرد‌، ایران

10.30497/flj.2025.247311.2108

چکیده

این پژوهش به بررسی اجرای تادیب و تنبیه کودکان از سوی والدین پرداخته است. این مقاله با رویکردی تربیتی به بررسی مفهوم تأدیب در تربیت کودک پرداخته و مبانی نظری آن را از دیدگاه روان‌شناسی و علوم تربیتی مورد بررسی قرار داده است. در این راستا، تلاش شده است تا نقش والدین در هدایت فرزندان از منظر روش‌های تربیتی تحلیل شود. با این حال، نظر به اهمیت ابعاد حقوقی در تعیین حدود تأدیب، مقاله به برخی از چارچوب‌های قانونی مرتبط نیز اشاره می‌کند تا تعامل میان تربیت و قانون روشن‌تر شود. در این راستا، ضمن تبیین مفهوم و قلمرو تادیب و تنبیه، تلاش شده تا با استفاده از روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و جمع‌آوری داده‌ها از منابع کتابخانه‌ای، به ارزیابی نقاط قوت و ضعف قوانین ایران و مقایسه آن با موازین بین‌المللی پرداخته شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که قانون‌گذار در ایران به والدین حق تادیب و تربیت فرزندان را داده، اما این حق محدود به رعایت اصول انسانی و اخلاقی است و هرگونه تجاوز از حدود متعارف به عنوان جرم تلقی می‌شود. با این حال، قانون ایران در تعریف حدود متعارف تنبیه بدنی ابهام دارد و این مسئله می‌تواند منجر به تفسیرهای متفاوت از سوی مراجع قضایی شود. در مقایسه با قوانین بین‌المللی، برخی کشورها مانند سوئد و آلمان هرگونه تنبیه بدنی را ممنوع کرده‌اند، در حالی که در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان، این حق تحت شرایط خاصی پذیرفته شده اما با نظارت دقیق نهادهای حمایتی همراه است. این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که قوانین ایران نیاز به شفاف‌سازی بیشتر در این زمینه دارد. لذا براساس خلاءهایی در قانون، نیاز به بازنگری و تدوین معیارهای شفاف‌تری در مورد حقوق کودک را برجسته می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Scope of Discipline and Punishment of Minors by Parents

نویسندگان [English]

  • Esmail Jafari 1
  • Nader Pourarshad 2
  • Maryam Naghdi Dourabati 2
1 PhD student, Department of Law‌, Sharekord Branch‌, Islamic Azad University‌, Sharekord‌, Iran
2 Assistant Professor , Department of Law , Sharekord Branch , Islamic Azad University‌, Sharekord‌, Iran
چکیده [English]

This study examines the implementation of discipline and punishment of children by parents. Taking an educational approach, this article explores the concept of discipline in child upbringing and analyzes its theoretical foundations from the perspectives of psychology and educational sciences. In this regard, the role of parents in guiding children through various educational methods is analyzed. However, given the importance of legal dimensions in defining the boundaries of discipline, the article also references relevant legal frameworks to clarify the interaction between upbringing and the law. Accordingly, while explaining the concept and scope of discipline and punishment, an attempt is made to assess the strengths and weaknesses of Iranian laws by using a descriptive-analytical method and gathering data from library sources, comparing them with international standards. The findings of this study indicate that the Iranian legal system grants parents the right to discipline and educate their children, but this right is limited to adherence to human and ethical principles, and any excessive use of force is considered a criminal act. However, Iranian law lacks clarity in defining the permissible limits of corporal punishment, which may lead to varying interpretations by judicial authorities. Compared to international regulations, some countries, such as Sweden and Germany, have completely banned corporal punishment, while in countries like the United States and the United Kingdom, this right is conditionally recognized but is closely monitored by child protection agencies. These differences highlight the need for greater legal clarity in Iran. Therefore, based on existing legal gaps, this study underscores the necessity for a legal review and the formulation of clearer criteria regarding children's rights.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Discipline and punishment of minors, children'
  • s rights, Iranian laws, Shariah limits, implementation of discipline and punishment, parental discipline of minors