عصر کنونی «عصر ارتباطات و رسانه» نام گرفته است، و رسانهها نقش بسیار مؤثری در فرهنگسازی و نهادینه ساختن ارزشها در جامعه دارند. یکی از مباحث مهم و مطرح در جامعه کنونی، مسأله توالد و تناسل میان مسلمین از نظر کمی و کیفی است. .با توجه به شرایط فعلی کشور و نیز مشاهده تبلیغات رسانههای غربی بر تحدید و کاهش جمعیت مسلمانان، تبیین نقش رسانههای اسلامی و مسؤولیت آنها در آگاهی بخشی و اشاعه فرهنگ کثرت موالید در کشورمان ضروری است. از این رو مقاله حاضر، به دنبال یافتن جایگاه رسانه در فقه اسلامی است. تأسیس رسانه در اسلام جایز است، منتهی با عنایت به نقش مؤثر و ضروری رسانه در عصر حاضر و مداقه در آیات و روایات و ادلهای مانند وجوب جهاد و دفاع از دین و وجوب اعتلای اسلام و با نظر به اینکه رسانه از مهمترین ابزار اعتلای اسلام و نیز بارزترین ابزار جنگ نرم دشمن علیه اسلام است، از باب وجوب دفاع مقابل جنگ دشمن واجب است بتوانیم کثرت کمی و کیفی توالد را در جهت اعتلای اسلام میان افراد جامعه نهادینه سازیم.